Memilih pencahayaan yang tepat untuk kamar tidur merupakan perkara yang sangat penting untuk pasti kan ruang peribadi ini tampil sempurna serta menjadi ruang istirahat paling ideal. Untuk itu, cubalah memilih berdasarkan beberapa pertimbangan berikut:

1.Kenal pasti jenis pencahayaan yang diinginkan serta diperlukan untuk kamar tidur. Pencahayaan mampu menjadi salah satu cara untuk menambahkan unsur menyenangkan dan unik sebagai penghias kamar.



2. Bagi memberikan pencahayaan lembut di kamar tidur, menambahkan sumber pencahayaan lain juga idea yang baik. Misalnya, anda boleh menambahkan satu lampu candelier tepat di titik tengah ruangan sebagai sumber cahaya utama. Kemudian, tambahkan lampu dinding untuk membangkitkan lagi suasana. Lampu dinding hanya akan menerangi sudut-sudut tertentu yang tidak dapat dicapai lampu dari siling. Lampu lantai yang tinggi dan boleh berdiri sendiri tanpa meja juga boleh di manfaatkan untuk efek ini.


3. Seterusnya, kenal pasti bagaimana lampu yang dipilih akan digunakan. Ini kerana tidak semua lampu sesuai diletakkan di sisi tempat tidur dan tidak semua sudut kamar sesuai menggunakan lampu berterendak besar.


 

4. Kemudian, pasti kan jumlah cahaya yang diinginkan di setiap sudut kamar tidur. Memberikan lapisan cahaya, seperti menyediakan beberapa sumber pencahayaan, mampu memberikan jumlah cahaya sesuai dengan keinginan. Jika anda mempunyai ruang kerja di dalam kamar tidur, pasti kan lampu meja atau lampu lantai tidak jauh daripada ruang tersebut agar anda lebih mudah bekerja.


 

5. Paling penting, pertimbangkan gaya dekorasi kamar. Pencahayaan merupakan bahagian penting yang mampu memberi nafas pada gaya dekorasi. Anda tentu ingin membuat kamar tidur mengalir bukan? Jenis rumah lampu, kekuatan lampu dan cara anda mengaturnya memberi pengaruh yang besar.

 

6. Akhir sekali, pastikan soket plug untuk menyalakan dan mematikan lampu tidak terlalu jauh di kedua sisi tempat tidur, misalnya socket plug untuk lampu membaca sesuai diletakkan di kedua-dua sisi tempat tidur dan tidak jauh dari lampunya. Namun, anda juga boleh menempatkan socket plug berhampiran pintu untuk lampu utama yang diletakkan di siling.